ms-50 renobjekt htm.jpg (42571 byte)

                                                                               Objektet                                         

 .Ms -50 L-59 

 Ms50L har fått hedersplats i stora rummet !

Innan 1962 hade Floridan olika modellbetäckningar ,en av dessa var modell Ms-50. Gemensamt för alla var en tunnare ram än vad den senare  Floridan fick. Jag har uppgifter på att vikten låg på 44 kilo, dvs   6 kilo lättare än Floridan.

1954 kom den första Puchen till Sverige (Ms 50) Efter hör sägen som 1955 år modell.. Tanken  och mopeden var lackad i grått. Dessa första puchar hade en extra liten  ägg formad tank någon stans runt 3-3,5 liter. Från 1956 års modell ökades tankrymden  på  till 4,5 liter.

Denna lilla tanken hängde med tills brytningstiden 1962-63 då Floridan utrustades med en 5,5 liters  kromad tank.

Motorn  på Ms-50 var på 0,8 hk . Först 1961 blev det tillåtet enligt Svensk lag med en effekt på 1 hk samtidigt som typbesiktning av alla fordon infördes sk vov nummer.

Ms 50 modellen hade vov nummer 1450 Puch Ms 50 L.

Trampstart var standard när Ms 50 modellen började säljas 1955. Priset låg strax under en tusenlapp 1959 för den svarta modellen.

(Kick start infördes 1961 då nya lättnader i lagen infördes). 

En annan kul sak på 59 an är de små tunnare stötdämparna som var utrustade med speciella smörj nipplar. Detta var sista året med dessa dämpare .

Den sk paddan som var en avgasburk  som hängde under motorn med två tunna utstående pipor , ett på vardera sidan .Dessa  gav Ms-50 ett speciellt ljud. Vid rikligt gas pådrag gav burken ifrån sig ett padd liknande ljud.

Ms-modellen är inget för dagens miljökrav då den ryker rikligt från sina pipor med 4% inblandning i bensinen. Det  var dock en  annorlunda syn  på dåtidens  fordon mot miljön  som puttrade fram på grusvägarna.

Växel mekanismen kan vara ett rent gissel att reda ut. Det är mycket justeringar innan den går som den ska. Det finns två modeller av växelhandtag till ms50 modellen. 

Det finns en tredje variant till treväxlade modeller med handväxel för Vsd  Ds och Vz modellerna som jag vill visa för att kunna Jämföra.

Modell 1 dubbel wire                      Modell 2 2 separata wire   

Fäste vid motorn

 


 Monsa 4 speed   florida    dakotan   racing    monza 3c   alla modeller   

Anders Axelsson