Puch Dakota -66
Första Dakotan
Puch Dakota lanserades 1966 i Sverige. Den första kom hit i mars månad med nummer 611 03 21. Ram och motornummer är alltid samma på en Puch  moped från fabriken. Dakotan var bara detta år lackad  i Brittish racing gren. De första 200 levererades utan pakethållare. Utomlands levererades modellen med vita däcksidor.
Vad utmärker den först Dakota modellen.
Dakotan  hade en del saker som utmärker denna första modellen. Sido kåpan på högra sida är slät, vilket  kom att ändras under 1967 till en med stansning.

Den lilla plåten framför tanken har en rundare utformning  mot tanken, denna levde kvar  på alla crick crack modellerna.

Styret är ett lågt  av TTmodell.

Fläktgallret är  det gamla ribbade.

Ekrarna är av tunnare modell vilket levde kvar från den tidigare Dixi modellen.

Bakre stötdämpare har en  grön ,grå och vit dekal på hylsorna som också den lever kvar från Dixi modellen.

Några saker att också tänka på som utmärker de gamla Dakotorna 
Gaffelbenen har fästen för skärstag längst ner på benen. Gaffelkronan och styröverfallet skiljer. Framskärmen saknar läppen Grå hastighets mätartavla
Min Dakota
 

 

 

Ett objekt som behövdes väckas till liv. Jag har försökt att återskapa denna ur Dakota med så mycket av de gamla delarna som möjligt genom  blästring, cromning och galvning. Styret vill jag inte ha original då denna sitt ställning inte tilltalar mig.

 

                        Kuriosa

                     66 or  Dakota är lite kluriga med sin instansning av nummer, ofta är de tre första siffrorna som alltid ska vara 611  raka och har samma avstånd mellan siffrorna .De fyra sista siffrorna är ofta instansade  med ojämt avstånd  och lite  sneda. Vad det gäller detta fenomen talas det om att de fyra sista siffrorna slogs in av återförsäljaren eller Lundabolagen.

    De kom följaktligen inte färdiga från Puch. En annan avvikelse är att ramnummer kan förekomma både på vänster eller  höger bakskärm.