FLORIDA

   Objektet                                   

                                                        Puch Florida 1967

Min Florida är en renoverad 1967 års modell. Som tillbehör har jag monterat en störtbåge , vilken kunde köpas som extra tillbehör  på den tiden. 

Avgas böjen har jag dock hämtat från 1971 år Florida. 1971-72  använde sig Puch av detta uppstående blås med brännskydd på .Just av denna anledning slutade man med det igen. Shorts och uppstående avgasrör är garanterat en svidande upplevelse, men det ger ett häftigare ljud och drag.

 

Floridan eller som föregångaren  kallades Ms 50 kom 1955.  Var den första mopeden med helpressad ram.

Fälgarna på Florida modellen har alltid varit av 23 tums typ.

 I dag kan det vara lite knepigt när du renoverar fälgar. Ekrarna kan vara av två slag en kortare  smalare ca 198mm.Dessa  är relativt lätta att finna men nipplarna kan det vara svårare med.

Det knepiga är att vissa fälgar har ekrar som är 208mm . Detta beror på att de längre grövre ekrarna ekras i tre kors och de tunnare kortare i två kors.( Tre kors från 1968 se modell  i ramnummer banken)

Värm nipplarna innan du försöker skruva loss den!

1955-1960 hade denna modell  halv navfälgar, små stötdämpare med smörjnippel , avgasröret som i folk mun kallades paddan var en liten burk som låg under motorblocket med två små pipor som utblås.

Motorn som var med trampstart och hade handväxel var vid denna tiden endast på 0,8 hk.

 

. Efter hand växeln kom en två växlad fot manövrerad motor, där växellådan låg under motor blocket. (pungmotorn) i med detta gick ej paddan att ha och skiftades ut mot ett på sidan liggande avgasrör. 

1962-63 hände de största förändringarna  i moped modellens historia 

Namnet Florida antogs. Tanken fick en annorlunda utformning och kom att rymma 5,5 liter istället för tidigare 4,4 liter. Modellen kromades på ovan sidan och hade mopedens  lack på undersidan.

 

  Florida modellen utrustades med en bågformad dekal med just texten Florida  som satt på bak skärmen original 1971. Denna plockades 1973 bort av Puch . Den ansågs för häftig . Vid den tiden riktade sig Floridan inte direkt till  ungdomar längre utan köparna var av äldre årgång där denna dekal ej var så uppskattad. Dekalen fanns dock som tillbehör några år framåt.

 

Motorn ersattes med den nya två växlade fot manövrerade pung lådan. Under några år dessförinnan hade man genom en tillsatts kunnat bygga om sin hand växlade modell med fot brygga med en axel från växel föraren till en fot växelspak på vänster sida. Nu var alltså växellådan liggande under motorn, vilket var ett väldigt utsatt läge.

62-63 fick Floridan den kraftigare ramen. Den nya luftburken . 

1966 kom den treväxlade Vsd motorn och tog över.   (Tänk på att axeltappen  är längre på vev partiet .

1969 Bensin  tankens  lock övergår från att varit av skruvtyp till bajonett fattning.

1969 utkom motorn med inbyggd 3 växlad låda ,denna kom att gå under namnet V3-motorn och skulle finnas ända till slutet på Florida modellen (1980).

                                                                         

 Motorn är en sk pungmotor eller cric -crac  låda som den också kom att kallas beroende på  de krasande ljuden som  kunde uppstå vid växling av lådan. Motorn  tillverkades både som 2 respektive 3 växlad.

Bakom den 3 växlade kvadratiska lådan satt en utstånde pinne  innehållande en mothållsfjäder, vilken skulle hålla växlarna i rätt läge. Denna saknas helt på den två växlade vs motorn.

 Motor modellen kallas Vs respektive Vsd. Den första motorn var  Vs motorn . Denna 2växlade pungmotor fanns endast mellan 1963-1965 

Alla vs och vsd motorer har också orginal 10 mm kolvbult  hål vilket från och med 1971 byttes ut till 12mm.

Namnet pung motor kom av att växellådan  var fast skruvad  under motorn  med utseendet av en kvadratisk låda. I Danmark kallas detta underhäng för "madkasse". Omvänt för i Sverige ersatte denna motor den nyare i Sverige genom en reform 1977 i Danmark.

Motorn utvecklades ur en äldre modell som kallades ms motorn och var försedd med trampstart.

Enligt svensk lag var en moped ett fordon  som  fram till och med 1960 som  måste startas med trampor

1 juli 1961 gavs tillåtelse till fot pinnar ,kick och höjning av motor effekten till 1 hk från dåvarande 0,8 hk, samt blev det krav på bromsljus. 

1961 kom en uppluckring av lagen som sa att mopeden inte behövde startas med trampor.

  Kick starten slog då snabbt igenom och mopederna fick fotbrygga . Och som i puchs fall ,kunde man köpa till en ganska enkel sats som byggde om handväxlingen till fotväxel genom länksystem. Tramporna ersattes med kick och på fotbryggan sattes en bromspedal, vilken funktion tramporna tidigare haft.

Försäljningen av mopeden hade rusat i höjden  som ingen kunde tänka sig när mopeden som fordon blev godkänd 1952. Då lanserade myndigheter och handlare fordonet med de fyra friheterna som sa att man inte behövde körkort, registrering ,skatt eller försäkring för att äga och köra en moped. 

Ordet moped blev antaget och kommer av mo(tor) (med) ped(aler).

 

ALLA MODELLER        DAKOTA       MONZA 3C

RACING       första sidan    Ms-50   


Anders Axelsson Puch Hobby