Varning mer än en tur på Puch kan ge beroende            

Okey sätt på handskarna och knäpp hjälmen nu drar vi !

* Fakta på denna sida bygger på  min kunskap , inkomna mail från samlare och andra moped intresserade. Jag har försökt samman ställa detta.                                                                         

Det kan ibland vara vissa tveksamheter vad som egentligen är rätt. Jag reserverar mig för dessa eventuella fakta fel.

Inledning       

Jag som presenterar det hela heter Anders Axelsson . Med min hemsida ,vill jag behandla mitt intresse för Puch mopeder .Jag försäkrar att du kommer få många roliga kontakter om du börjar ett samlande eller bara söker just en modell. Kanske vill du bara glida runt på  en gammal Puch i någon av de startade moped klubbarna. Gamla moppar är kult.

Mopeder har sedan jag började uppnå moped ålder intresserat mig .

(Det var dock några år sedan). Det började 1977 när jag inköpte min Dakota 3000, vilket jag som många andra samlare idag ångrar att man gjorde av med sin första moppe. Det är väl lite av grejen att många av oss vill återskapa just den vi körde på eller de mopparna man såg eller kanske ville ha men av någon anledning inte kunde få.

* Jag behandlar data kring  mina egna Puch modeller och hoppas det ska intressera just dig. Jag vill också kunna ge information om tillverknings år för samtliga modeller som bygger på inkomna mail från Puch  fantaster för att just du ska veta vad du  behöver för delar.  

Jag har valt att återskapa flera Puch Modeller , klicka på för att läsa mer om dessa. Samlandet har  tenderat att  röra både äldre och yngre årgångar. Här är eller har varit mina mopeder !

ms50 007ny.jpg (55882 byte)

Ms50L -59

  Vs50L-60

 dakota stor -67.JPG (100602 byte)

Dakota-67

min florida.jpg (59192 byte)

Florida-67

              

             Mexico-68

    

   Moto cross-68

min flaka.jpg (69261 byte)

Packie-69

Såld Ny ägare

alabam1.jpg (39851 byte)

 

Alabama -71

 

   

         Racing-74

kansas .jpg (1).JPG (66190 byte)

Kansas-74            

Såld ny äga

3c vid dammen.jpg (173139 byte)

Monza 3c -77

Dakota -77

Arizona-78

 

Arizona -78

 

Dakota 3000   -77

min 3000.jpg (107470 byte)

 

monza 4speed silosen.jpg (90160 byte)

Monza 4speed-85

Från objekt

Hur jag gått tillväga vid mina renoveringar och var/vem   jag vänt mig till..

Monza 4speed

 übersetzung

auf Deutsche sprache

Magnum X -80
dakota66.jpg (40695 byte)Dakota-66

                                                  Min Dakota 3000 -77  när det begav sig på sjuttiotalet.

                            Hur går man tillväga vid renovering ?

För mer än 20 år sedan började jag åter att köra och då liksom förr blev det på österrikiska Puch.

Min äldste son hade ett  begynnande intresse för att skruva, en gammal Dakota -77 inköptes. Priset hade inte sjunkit mycket på 20 år, vilken värde placering.

Dakotan hade sett sina bästa dagar. Allt demonterades. Ramen slipades ner och lackerades i original Dino blå efter färg prov. Vid färgprovet tog jag  med luftburken den enklaste  delen  eftersom original färgen där var orörd . 

Vid färg analys belyses föremålet  och man kan därigenom avgöra hur mycket av varje  färg mängd det ska vara i färgblandningen för att uppnå rätt nyans.. Firman jag använder mig av heter  Industri och Billacker i Helsingborg. 

En halv liter färg räcker gott och blir över till  eventuella bättringar,1/4 liter härdare och ca 20%  förtunning .Så var det dags att blanda ihop det i färgsprutan och starta upp kompressorn.

 Samtliga delar gicks igenom, många bytes ut mot nya andra renoverades upp. Gaffel och ram slipades ned med slippapper och  vid rost angreppen  användes ett bläster aggregat för att rengöra  dessa .Ojämnheter spacklades ut . 

Därpå lades ett skick med zinkfärg som grund för att skydda  och hålla eventuella rost porer i schack. Allt skulle bli original. När varje del för sig själv var sprutad , lät jag färgen torka ett par dygn för att bli tillräckligt motstånds kraftig ,sen var det dags att sätta ihop.  -77an  som var på nytt född.

Renoverandet ger spänning. Då fanns det oväntat många reservdelar som legat gömda att skaffa. På senare år har lagrena dock sinat och nya repro grejor får ofta ersätta original delarna. Priserna har därför sänkts en del när allt är kromat och klart. Men är du ute efter originaldelar idag kostar det lappar.

Samma gäller när du måste kroma om delar , beloppen  skjuter snabbt i höjden, samtidigt  eller just kanske därför som det inte finns så många firmor som utför detta arbete pga giftigheten i processen då det ska speciella tillstånd  till för att arbeta med kromning. Det finns dock bla en stor firma  som heter kromverken  i Vårgårda (västergötland), en annan är Backmans i Eskilstuna.

Räkna dock  lätt med en 2000  för att kroma om en  framskärm. Delen ska kromas av i ett speciellt syra bad, är delen porig ska den slipas ned och kanske behöver den speciellt tennspackel. Nytt krom och uppolering till yt finish. 

Jag rekommenderar  dej i första hand att söka en ny del om detta är möjligt.

Intresset stegras när du bygger upp ett kontakt nät ,eller får tag på någon eftersökt del.

Min första kick fick jag när jag plötsligt stod framför en splitter ny hastighets mätare i en gammal cykel affär i Klippan ,men som sagt det var några år sedan.


  Anders Axelsson    Puch-hobby        Söderåsensveteranmoped lopp historia