Några av mina objekt

Många gånger var det rena skrotet som jag köpte in. Åren har tärt hårt på de gamla Pucharna. Men ibland förvånar man sig hur de kan finnas så mycket kvar som det  ändå finns. Modeller som Florida och Ms50 har inte de senaste 30 åren tilltalat ungdomarna som väl är de som sliter på de gamla mopparna mest och bäst.

Det finns en del av dessa undan ställda i gamla lador och förråd.

 

Bilder på  några objekt när arbetet började . 

Objekt Dakota 3000 -77
Objekt  MS50L -59 Objekt Florida -67 Objekt Dakota -77 Objekt Monza3C-77
Objekt Kansas-74 Objekt Alabama-71 Objekt Dakota -67 Objekt Vs50 -60
Objekt Arizona -78 Objekt Mexico-68 Objekt Packie -69 Objekt MC 50-68

¤  kommentarer av tidigare ägare vid köp.

*  Se sidan kontakter för adress.

Ms 50 L   -59

  

¤ Ta skiten om du kallar det moped

eller vad  !

Ms50 hade  ej stått undan ställd. Den hade fått gå till sitt yttersta utan växelwire  kylkåpa till fläkt samt givetvis en trimmad 0,8 hk cylinder .Koppling wire vad är det? Den senaste ägaren växlade med en fönsterhasp som satts fast direkt från växel axeln på blocket.                                                                                                                                           

Floridan -67

  ¤      Är den inte värd mer!

Ägaren ville ha 2000 för denna rishög, som inte ens hade Florida fälgar utan något som var taget från Susuki med endast 17tum.Sadel en hemma gjord lipa och givetvis var det ingen bak flärp.

                                                                                                                                                                                                                           

                                                                                                                                                                                             

 Hittade denna Florida på en annons i lila tidningen. ägaren bodde i Lönsboda.

Det visade sig finnas en extra ram  från -65 också. Efter att  påtalat hur mycket som behövde bytas ut för att få moppen tillbaka till ursprungsskick sänkte ägaren priset med 800kronor.

Vad hade jag fått? En motor att helrenovera, en ram med svets arbete+ att hitta ett skärm slut, en svinggaffel med kedjeskydd att blästra det samma gällde  för lamphuset.

Okey resten som inte kastades lades på hyllan. Det var i detta läge i för dåligt skick att arbeta med. Skulle jag få tag i nya grejor skulle det underlätta.

Vid denna tiden hade Percy fortfqrande en hel del "god saker" kvar.

Han kunde packa upp en oöppnad framskärm, bakslut, ny tank och nya hylsor till gaffeln ,luftburk samt en framfälg.

Han hade också pakethållare ej helt ny men i mycket gott skick.

En helt ny stötdämpare inhandlade jag på Tullinge veteranmarknad utan för Södertälje.

En rolig upplevelse att kolla på lite nya knallar och för mig nya grejor( blir lätt de samma  i varje område)

Ett råd är att pricka in någon marknad en bit hemifrån Priserna variera också från grej till grej i olika landsdelar.

T hansen i Danmark hade och har i del saker till Florida som i Danmark  kallades för Lille Puch och i stort såg ut som Floridan.

Fälgbana skickade jag efter ifrån dom.

Puch intresset hade nu ökat i vårt land rejält. Jag ick reda på genom kontakter av läsare på denna sida att man i Österrike kunde skicka efter grejor hos en firma som specialiserat sig på  delar till några gamla puchar. De för Sverige aktuella modellerna var Alabama ,Ms50 ,Floridan och i viss mån Motor Crossen.

Till min Florida skickade jag efter  en ny sadel med stomme  från *Rbo (ny tillverkad).

 Byte av lager ,blästring  och lackning. Nu är Floridan återuppstånden.

Dakota-77

  Dakotan kollas till    

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                 Dakotan hade gått som cross moped på Revinge fältet de sista åren.

En annan köpare hade hunnit före oss ner och gavs förtur men tyckte inte varan motsvarade hans förväntningar, vilken tur då denna moped skulle börja ett helt nytt intresse för mig som blivande moped samlare.

Monza 3C -77

 

 

Monzan köptes  hos en handlare ,så priset blev högre än värdet. Jag skulle bara ha en 3c och jag har inte sett några mängder efteråt heller. Dock tror jag inte det var många saker som blivit kvar från detta vraket .De flesta blev utbytta. Men ram numret var rätt.

         

Dakota 3000 -78 blir efter könsbyte  -Monza 3C -78 

                                                                                                                                                                  

                

  Dakota -67

Jaha vad är nu det här? 

Det började med att jag hade  en gång fått med ett helt nytt komplett lamphus med infälld mätare. vid ett köp hos Percy. 

Med lamphuset i handen föddes tanken att bygga en moppe med detta hus. 

Dakota hade detta lamphus från -66an till -71an. Jag ville ha den röda Dakotan därför att den ned byggda bakskärmen tilltalade mig (Fenders).

Skulle jag välja 67 eller 68. Valet föll på 67an. Ödet gjorde att* Bruno just bytt in en skrothög från 67.

Han hade tagit vara på motorn och bakskärmen som av någon anledning ej var genomrostad. Han hade kapat av skärmen under sadeln vilken visade sig lyckosamt..

Okey nu hade jag en motor med nummer från -67 och ett skärm slut. Det är viktigt att tillägga att dessa äldre skärmslut som fendersen skarvas in i inte är de samma som den slutdel som går att köpa till senare Dakotor. 

Nu var det "bara" att leta upp en ram från samma årtal.

Jag låg lågt ett tag . Plötsligt  när jag en dag besökte Bjäre Moppers meckarlokal. Hade* Lennart Lindberg köpt lite gamla mopeder, en var en Dakota utan motor och styre. Det var  ett genomrostat hopplock.

Ramnumeret vittnade att den var en 69an i grunden. Den hade dock tre saker som jag behövde kromhylsor fram ,de hela bakre dämparna utan fjädrar samt var fendersen av någon anledning ditsatta och var med en del plåt arbete användbara .På modellen satt fel bak slut vilken jag alltså redan innan hade.

Ramen var bara att skrota  .Lite av grejorna gick ändå  att återanvända, bla tog jag fälgarna vilka försågs med nya fälgbanor från  *T Hansen.

Att hitta exakt samma ram till motor nummret var att ha för höga planer. Jag inriktade mig på det näst bästa istället ,att hitta en ram  från samma år.

Min moppe kollega Krister Sjöstedh hade en ram som varit i hans ägor i ca 10 år.

 Åren hade gått väldigt hårt åt" Dacken" .Nu visade det sig verkligen vara en lyckoträff att Bruno sågat sin bakskärm så högt han hade. Hela bakdelen på Sjöstedts var slut. Här var det svetsjobb och mätande så att längden på moppen skulle bli rätt ,inte minst för att infästningarna till den tillkommande sadeln skulle passa.

                                 

Krister hade också framgaffeln som har infästningarna för skärmstagen  ner till på gaffelbenen .

67ans gaffel brygga har ett annorlunda styr överfall samt fästes gaffel fjädrarna i inskruvningarna.

. Detta Dacke projekt blev mitt hittills tuffaste  att återställa .Två vitala grejor saknade jag fortfarande.

Jag hade ingen sadel och ingen tank.

 

.                               

                                Målning av Dakotan Vallmoröd

Lennart Lindberg hade bytt till sig två sprillans nya sadlar av piratkopia modell.. Jag fick bli vid den ena.

Tanken hittade jag på Höör veteran bilsmarknad. Kromet var kass men den hade inga bullor som var det viktigaste. Att hitta denna tank som endast fanns på 66 och 67 ans Dakota är god jakt lycka.

Senare års Dakotor har instansning för Puch emblemet i tanken, 67ans är slät med en Puch dekal på klistrad.

Sist men inte minst letade Percy i sina gömmor  fram  dessa original dekaler till tank och de treväxlade märkena under sadeln.

Nu tog slipning blästring och lackering vid. Moppen skulle vara vallmoröd. Tanken och framhylsorna var som sagt i dålig kondition. Genom min moppe vän *Sixten Werner ordnades en ny kromning i Västergötland.

Ett dyrt men ack så fint sätt att återställa en moppe på!                                                                                                                                          

                                                          Arizona-78   

 

 

                        Delar till Arizonan framför garaget

 Projekt Arizona  började med  en ram stående som visade sig vara just  en Arizona,Efter bläddrade  igenom  ett exemplar av Classic motor fanns det en annons  som Bengt Åhs satt in . Gaffel ,hjul och diverse delar till Arizona. stod det.

Det var bara att ringa. Gaffel benen på Arizona har ett eget fäste för skivbroms oket samt är fälg navet annorlunda där skivan monteras .

Bengt hade de nödvändiga grejorna för att starta projektet.

Det svåraste med detta projekt kom att visa sig vara färgen. Grund basen till denna färg finns ej att tillgå längre så tillväga gång sättet jag tidigare använt mig av fungerade inte här.

Ända sättet var att leta reda på original delar i rätt kulör, vilket inte var lätt om de ska vara i riktigt skick.

Jag chansade på att *Patrick Nordgren  kunde ha något liggande. Jag ville dra mig till minnes att jag sett  att Percy i Ystad vid ett av mina besök hos honom , packat ner ett par lamphylsor i rödbrons som han alltid uttryckte det skulle skickas till Norrland bland annat godis.

Några år hade förflutit sedan dess. Men visst var det Patrick som fått dem . De fanns kvar fortfarande med  täckande papper över det mesta.

Vad hade Patrick mer som jag behövde? Dekaler  till hela moppen låg han på.

Jag behövde fler målade delar tank, sidokåpor och bakspoilers.

Då dök en komplett Arizona upp i trä utanför Teckomatorp. Mopeden var penslat i rött, men det väsentligaste var att motor och ram var identiska och mopeden hade alla speciella Arizona delar som behövdes.

 Sålde den gamla ramen och letade vidare efter en ny tank och spoilers.

Jag fann en tank på Tradera under bud till Montana tank 3år senare. Men Montana tank var det inte utan en fabriks ny Arizona tank och därtill hade säljaren en ny spoilers liggande. 

Sido kåpor hade tidigare *Joacim  Nilsson köpt  nya i tron att de skulle vara till hans Dakota 3000.

Färgerna är ganska svåra att memorera in om man bara ser det enskilda prylen med dess färg på.

Han hade alltså fått fel till sin 3000. De var rödbrons färgade Arizona kåpor. 

Skivbroms handtaget med oljecylindern fanns nytt hos  *Bruno . Dit den kommit efter byten från *Joacim som i sin tur köpt den av  på den tiden stor samlaren Percy Pettersson.

Sadeln fanns ny på hyllan  hos* Dangarths

Det övriga detaljerna är inga större problem att köpa. De finns om inte original så ändå som helt fungerande kopior hos *T Hansen i Danmark. Bl.a broms ok ,Panel ,tändningslås och fälg banor köpte jag där.

Slutligen saknades bara varvräknaren. En sådan hade Gunnar Murath sett liggande ny hos Pero moped affär i Malmö. En affär som hade sin storhets tid  när  alla skulle ha en Puch moped

Mexico -68

 

 

Denna Mexico Har genom en lång rad bytes affärer kommit i mina ägor. Risig men ganska komplett utan bl a styre. Motorn liggande i en låda sönder plockad in i minsta detalj.

Joacim bytte till sig denna av Crister Lundemo i södra Norrland. Han bytade den sedan mot en Montana Gl som var i mina ägor.

 

Att bygga en moped på detta sättet pussel bit för pussel bit tar lite tid men är himla kul!

Puch Packy-69

Flakan köptes in av en tillfällighet. En klasskamrat till min son ville inte ha den mer. Det blev affär på en komplett blå pensel målad Puch flaka utan drevkåpa samt skyddsplåt alla aluminium. Denna hade dock förföra ägaren liggande kvar efter att skruvat av  denna för han gubbiga plåt.

 

 

 

Puch Motor Cross -68

¤  Du har tjatat bra

Crossen stod endast 7km hemifrån i en lada. Den hade ställts in där 1973 alltså för mer än trettio år sedan.

Rosten hade bitit sig hårt in in crossen. Lyckligtvis var det någon form av bensin /olja kvar i tanken vilket gjort att inte tanken var genomrostad inifrån. Lukten av denna blandning  var minst sagt vidrig efter dessa år.

Det var inte lätt att övertala ägaren att sälja sin ungdoms moped, men  efter otaliga kontakter bytte den  till sist ägare. Den rullades ut från sin slumrande tillvaro med otroligt nog fortfarande  en del luft i däcken.

Det som saknades var undre kedje skyddet samt en knäckt växelspak.

 

Puch Lyx -60*   ¤    Sista priset annars sätter jag in den igen

Stod i ett källare utrymme i Malmö sedan motorn körts sönder totalt .Fattades helt nål lager  i motorn. Drevet gick att rucka på i sidled rejält.

Kansas -74     

    ¤   Tiden räcker inte till. Jag tycker inte han ska sälja den i delar.

Ganska komplett objekt köpt i Billesholm av en slump.  Såg  den bara av en händelse på blocket. Saknas stöd och luftburk, ser lite höjd ut där bak. Troligen har den fått låna dämpare från Dakota 3000.                            Undrar vem som kladdat svart färg över hela mopeden. Under döljer sig en  rödmetallic original inte alltför dålig.

En god vän till förre ägaren hade haft Kansasen sen den var nästan ny. Av någon anledning sålde han den till vännens son.

Sonen  som  nu hade den skulle ha något att skruva med ,för att lära sig innan han blev femton, projektet blev honom övermäktigt vilket gjorde att han besluta att sälja den vidare. På den vägen var det. Priset Tusingen jämt.

Alabama -71

En moped som var oskruvad och komplett. Var finner man en sådan jo i Norrland. Efter att sett en lämplig på blocket slog jag till på en annons som endast varit inne två timmar. Mopeden fraktades ner med Post åkeriet och det var som omväxling bara att köra. Ska försöka att bara putsa upp den.

 .

                                                Här kommer Baman i från Norrland !

 

Dakota 3000    

                       

¤  Den gick när jag satte in den ! En avrundning på samlandet skulle bli att skaffa en Dakota 3000 åter eftersom jag haft en sådan när jag var 15år.

 Blocket var numera  lättaste sättet att hitta vad man söker då objekten blivit kraftigt begräsade och ofta dammsugna i närområdena av samlare.

Priserna på mopederna på blocket är dock ofta överskattade, så även denna Dakota 3000 som  fanns 120mil hemifrån. Dakotan skulle enligt säljaren vara okey. Gick när han satte in den sades det.

Hur den gick kan man fråga sig Gaffeln var krokig . Drev som fattades tänder, Ramen spräckt (lealös) Bula i tanken som var så stor att ramen bakom var intryckt. Däcken verkade nya men det höll sig inte på fälgarna när trycket  blev mer än 1.5 kilo.

Motor blocket hade man dock inte lyckats spräcka.

Efter  en  telefon kontakt  som  verkade bra . Kopplas  släppet på bilen för att köra de 120milen  enkel resa.  Vad offrars  inte för en Dakota 3000 med matching nummbers och rätt årsmodell tillika endast 20 nummer ifrån min 15års moped. Ja nu körde jag inte enbart för den. Eftersom det var semestertider skulle vi upp och fjällvandra  och kunde då köra inom och hämta mopeden på vägen till vårt mål (Björkvattnet i norra Jämtland)

Efter den långa färden med släp efter bilen når vi äntligen fram till Föllinge  i Jämtland. Trött är inte rätta ordet  snarare utmattad efterfärden får jag  nu se  Dakotan med egna ögon. Hade mopeden varit på hemmaplan hade jag backat för affären men nu hade jag kört med släp i onödan 120 mil. 

Mopeden verkade spåra konstigt när ägarna drog ut den. Jag såg en spricka i ramen  som ägaren inte alls hade upptäckt. Vi dividerade runt denna som slutade med visst prisavdrag. Vi hade 30 mil till att köra så jag orkade inte förhandla mer. Jag sa i min enfald att mopeden skulle lastas upp. Alla andra otrevlig överraskningar kom efterhand när jag väl kollade över mopeden nogrannare.

 Mopeden var komplett  och vissa delar var dock riktigt bra då inte rosten klår norrlänningarna. De nuvarande ägarna har tydligen tagit över denna 3000 i ett mycket bra skick och sedan bara lekt med den utanför  allt vad som heter vägar .

 


                                      Alla modeller             Kontakter  

 puch-hobby.se