Puch Dakota -66 | |
Första Dakotan | |
Puch Dakota lanserades 1966 i Sverige. Den första kom hit i mars månad med nummer 611 03 21. Ram och motornummer är alltid samma på en Puch moped från fabriken. Dakotan var bara detta år lackad i Brittish racing gren. De första 200 levererades utan pakethållare. Utomlands levererades modellen med vita däcksidor. | |
Vad utmärker den först Dakota modellen. | |
Dakotan hade en del saker som
utmärker denna första modellen. Sido kåpan på högra sida är slät,
vilket kom att ändras under 1967 till en med stansning.
Den lilla plåten framför tanken har en rundare utformning mot tanken, denna levde kvar på alla crick crack modellerna. Styret är ett lågt av TTmodell. Fläktgallret är det gamla ribbade. Ekrarna är av tunnare modell vilket levde kvar från den tidigare Dixi modellen. Bakre stötdämpare har en grön ,grå och vit dekal på hylsorna som också den lever kvar från Dixi modellen. |
|
Några saker att också tänka på som utmärker de gamla Dakotorna | |
Gaffelbenen har fästen för skärstag längst ner på benen. Gaffelkronan och styröverfallet skiljer. Framskärmen saknar läppen Grå hastighets mätartavla | |
Min Dakota | |
|
Ett objekt som behövdes väckas till liv.
Jag har försökt att återskapa denna ur Dakota med så mycket av de
gamla delarna som möjligt genom blästring, cromning och
galvning. Styret vill jag inte ha original då denna sitt ställning
inte tilltalar min nacke..
|
Kuriosa
66 or Dakota är lite kluriga med sin instansning av nummer, ofta är de tre första siffrorna som alltid ska vara 611 raka och har samma avstånd mellan siffrorna .De fyra sista siffrorna är ofta instansade med ojämt avstånd och lite sneda. Vad det gäller detta fenomen talas det om att de fyra sista siffrorna slogs in av återförsäljaren eller Lundabolagen.
De kom följaktligen inte färdiga från Puch. En annan avvikelse är att ramnummer kan förekomma både på vänster eller höger bakskärm.