Monza 4speed-85
Monza 4speed 1985 med påsatta stjärn fälgar extra hämtade från Montana GL modellen.
Monza 4speed var den sista växlade moped modellen som släpptes från Österrike fabriken .Året var 1984. Modellen var Puchs svar på tappade försäljnings siffror hos ungdomar som då oftast valde andra moped märken som börjat lanseras .Japanska moped modeller hade särskilt vunnit mark hos ungdomarna.
Puch satte en fyr växlad låda på Monzan. Konkurrenterna var utrustade med fyrväxlad låda.
Modellen var en uppfriskning av den i grunden gamla Montanan som kom redan 1978. Modellen döptes om till Monza 4 speed på verktygs kåporna ett namn som redan använts av puch 1975-78, då på en modell med tunnare tank och sadel än denna Monza som också fick tillägget 4speed efter motorn.
För att förvirra lite extra finns det ingen modell i gamla typ papper från Puch med namnet Monza 4speed. Denna moped är intypad som Montana 4 och det typ numeret är 1480.
Valet av namn tycks tyda på dålig fantasi kanske sneglade man på vårt granland Danmark. Där alla modellerna hette Monza med olika tillägg och förvirringen var total,eller vad sägs om Puch monza grand prix, monza, monza juvel.
Monza 4speed hade samma motor som tidigare Montana modellen dock hade en fjärde växel lagts in över trean. Detta gjorde att föraren fick växla lite mer då endast mopeden fortfarande högst skulle gå 30km/h.
Vid trimning av motorn med t.ex en ur dragning av cylinder strypningen ökades fart resurserna betydligt och den fjärde växeln gjorde då att motor ej behövde varva så kraftigt.
Vad hände mer ? Blinkers var nu standard, vilka var kopplade från ett batteri i verktygsfacket under sadeln.
Monza modellen var lackerad i blå metallic. Tank dekoren hade bytt färg och gick i grönt.
1987 lades moped tillverkningen ner av växlade mopeder. Puch epoken var slut.
Man fortsatte dock med sin stor säljare Maxin till 1997.Denna automat moped riktade sig till en helt annan kundkrets och togs över av Italienska Piaggo.
Anders