PUCH RACING 1974
Racingen tillverkades mellan 1974-76. Den blev Puchs hittills tyngsta moped med sina 86 kilo. Priset gjorde säkert sitt till att den endast kom att säljas tre år.1976 lade Puch ner modellen efter att sålt ca 2000 Racing i Sverige.
Racingen fanns med två olika storlekar på tankarna. Racingar med lägre ramnummer än 98 47 701 ska ha den stora tanken. Resterande ram nummer ska alltså ha den mindre tanken som innehåller 8,8 liter . Dessa Racingar är av 1976 års modell.
Några andra detaljer skiljer årgångarna åt. Det är varvräknaren som är den lilla skalan på en halvmån formad tavla.Denna satt bara på 1974års Racing den senare hade en hel mätartavla.1976 sattes den svarta plastlampan på som bakljus vilken tidigare var kromad sk (biggen).
En annan liten detalj är däcken som på de tidigare var av märket Semperit.
Vikten hade att göra med att Racingen skulle vara lätt att typa om till lätt mc. Bromsarna kom från Puchs 125:a. Ramen var av rör typ. Racingen kunde som sagt fås i två alternativ med stor eller liten tank. till skillnad från de övriga växlade Pucharna var avgas böjen vänster böjd.
Min Racing i närbild med vz motorn(jag har alltså den stora tanken) |
VZ-Motorn satt första gången på Coloradon 1971. Den stora cylindern som var fartvindskyld var ny för Puch .
Vz- motorn provades också på Racing modellen(1974-1976)senare fartvindskylda Puchar var med en betydligt mindre cylinder diameter ,samt annorlunda täckkåpor.
De tidigare puch modellerna hade haft en fläkt monterad på svänghjulet. dock visade sig den här gamla beprövade motorn väl så driftsäker ,då motorn aldrig utsattes för överhettning.
Fläkt motorn även kallad V3 motorn hängde med Puch till 1982, då Dakotan avlutade dess epok.
Anders Axelsson