(Störtbågen och , kullerstenskydd för lampan är extra tillbehör)
1966 kom den första Dakotan. Det var Puchs största satsning sedan Floridans föregångare (Ms50) introducerades 1955.
Dakotan var så gott som fulländad redan från början. Den första modellen var British racing grön. Styret var lågt. Den saknade paket hållare, samt var bak skärmen ner byggd (fenders) och täckte en del av bak hjulet. Fendersen var kvar på Dakotan 1967-1970 på den röda modellen, Dessa var utrustade med den sk 3 växlade pungmotorn.
1969 tillverkades Dakotan fortfarande i rött. Motorn var av den nya 3 växlade V3 motorn . Den odödliga blåa Dakotan föddes året därpå..
Tanken hade redan 1968 försetts med ett Puch emblemet av plast. De tidigare modellerna hade en klister dekal.
Från början var Dakotan ej utrustad med tankmatta. Den kom först med 72 årsmodell då också hela tank halvan kromades. De tidigare modellerna hade istället för tank matta haft en lika tjock linje över tanken i mopedens färg.
Lamp huset är också en detalj som förendrats under åren .Det har funnits två modeller. Det första var av en typ med nedbyggd hastighetsmätare i huset (fram till1972).Det senare var då utan hastighetsmätare vilken var monterad på styr överfallet . Hastighetsmätaren kunde kombineras med en varvräknare sidan om som tillbehör.
Dakotan kom som sagt att göras i Grönt, rött, guld samt den populäraste blåa Dakotan.
Dakotan levde med smärre förändringar fram till sista årsmodellen 1982. När Dakota epoken gick i graven upphörde också Puch med sin tidskrift Puch Journalen.
Tilläggas bör att sista växlade Puch mopeden lämnade fabriken 1987. Modellen hette Monza 4 speed, och var allt
Mer om första Dakota 66 www.puch-hobby.se