Puch  Doktorn                      Blocknyckel                      

                                                                           elschema.gif (18841 byte)

                                                                          Förstora elschemat

El kopplingarna till Monzan kan vara kluriga då modellen både har blinkers, tändningslåskontroll ,lampor för helljus samt blinkers i cockpiten .Detta kopplings schema är till den äldre modellen av Monza M50  Arizona och Dakota 3000 men det samma gäller för Monza 4 speed.

Monza 4 speed har dock en separat dödare i vänster handtag. På M50 var dödaren bara genom tändningsnyckeln.

 Jag får ofta in mail ,där besökaren har problem med att få igång sin älskade Puch. Därav har jag förstått att ett ganska stort behov finns av en sida där besökaren kan gå in och titta på troliga orsaker och vilken ordning felsökningen ska gå till för att få rätsida på de retsamma felen.

Jag hoppas denna sida kan hjälpa dig till att komma till felets kärna.

 

                Moppen startar men oftast bara om du springer igång den !

 

  1. Dåligt tändstift    - byt och prova
  2. Igensatt luftfilter (motor får felaktik blandning av bensin och luft) -Blås rent eller byt
  3. Felaktigt avstånd mellan brytare   -kontrollera avståndet 0,35vid fullt gnistgap
  4. Utslitna brytare - byt ut dessa
  5. Gammal hård tändkabel som ej leder stömmen  -Byt
  6. Slitna kolvringar (vassa ) ,kompressionen går ut orkar ej tända på kick - byt ringar
  7. Otät toppackning,  cylinderfot packning , kompressionen går ut    - byt packningar
  8. Dåliga packboxar i motorn (olja går in i vevhus och tändsystem -byt packboxar
  9. Utslitna ramlager på vevaxeln (grip om svänghjulmagneten se om du kan rucka hjulet. Spelet ska var obetydligt.    -Dela motorn och byt lager.

               Moppen startar inte alls !Absolut ingen tändning!

  1. Kolla tändstift (se om det kommer gnista när du håller stiftet mot cylindern, gnistgap 0,5).Om ej kolla brytar avstånd , kolla kondensator som ska ge rätt spänning till stiftet .Testa tändspolen.(Även om det gnistrar på stiftet kan tändspolen vara oduglig) -Byt och prova om du inte har instrument att mäta spänning.
  2.  Avlagringar i förgasaren. (Dålig eller ingen bensintillförsel alls) -Rensa och blås munstycken rena.
  3. Kolla svänghjulet och att krysskilen ej är nedsliten.(brytarna öppnar då ej riktigt) -byt kil, svänghjul om spåret är utslitet.
  4. Kolla att vevet snurrar centriskt (tag av svänghjul och kicka sakta) ocentriskt vev kan aldrig ge jämn tändning. - Kris vevbyte
  5. Ramlager på vevparti utslitna (känn om det finns glapp när du drar i vevet)             - Dela motorn och byt lager

 

    Motorn varvar dåligt

  1. Luftfiltret igensatt -  Rengör filtret.

  2. Förgasaren fel inställd - Justera förgasaren.

  3. Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot -Sota cylinder och avgassystem.

  4. För låg förtändning - Kontrollera och justera brytaravstånd.

  5. Brytararmen kärvar på sin axeltap -  Putsa axeltappen med smärjelduk.

        Motorn 4-taktar

  1. Luftfiltret igensatt -Rengör eller byt

  2. Felaktigt tändstift - Rengör eller byt

  3. Avgasport, ljuddämpare igensotade - sota cylinder och avgascystem

  4. Förgasare inställning felaktig - Justera förgasaren på varm motor.

  5. För stort huvudmunstycke (moppen för för mycket bränsle) - byt till mindre munstycke.

  6. Felaktig tändinställning -Justerabrytaravstånd och kontrollera ca 0,35+-0,05.

  7. Flottörnålen skadad - Byt flottörnål

  8. Hål på flottören (flottören fylls med bensin) -byt flottör    


Sprängskiss Vz motorn

 

 

 Ram nummer      Modeller                             


Anders Axelsson  puch  hobby