Arizona introducerades som en av de 3 nya Puch modellerna kallad den" nya generationen" till hösten 1975.
Mopederna var Strömlinje formade och tydligt inspirerade från motorcyklar.
De var utrustade med en panel .I panelen fanns tändningslås hastighets mätare med uttag sidan om för varvräknare samt kontroll lampa för helljus .
Arizona var Puchs flaggskepp . Att den var 1000 kronor dyrare än de övriga modellerna gjorde till stor del att efterfrågan blev ringa. Att betala 4000 eller 5000 kronor på mitten av sjutiotalet spelade ganska stor roll .
För de 5000 kronorna fick köparen kromade blinkers som standard samt den störst nyheten skivbroms på framhjulet.
Broms oket till skivbromsen sitter med ett eget fäste på höger gaffelben. Broms olje- behållaren sitter tillsammans med handtaget på styret.
Styret är ett lågt sk "racing styre"
Arizona var faktiskt Sveriges första moped med just skivbroms.
Arizona liknar annars i mångt och mycket Monza M50, förutom de ovannämnda detaljerna skiljer sig bara bak stötdämparna mellan de båda modellerna.
Arizona var längst kvar i Puch sortiment av den" nya generationen". På hösten 1978 kom den sista årgången.
Inga större skillnader finns att rapportera mellan årsmodellerna. På de tidiga årsmodellerna var Arizona dekalen på verktygsfacken dock vit med en svart /vit rutigflagga ovanför.
Senare och sedermera vanligast blev Arizona dekaltexten endast svart och utan flagga.
Originalfärgen rödbrons 84 var tillverkad på ett mycket avancerat sätt, i botten lades en grund färg av orange, vilken sedan målades med en klarlack som innehåll bland annat röda metallic partiklar. Färgen fick ett mycket fint djup och gav partiklarna ett oregelbundet liv i lacken.
Problemet idag är att den orange grund basen utgått på färgmarknaden och Arizona färgen är därigenom så gott som omöjlig att framställa.
Monza 3c Modell program Ram nummer www.puch-hobby.se