Puch Dakota 3000 -77
(. Mopeden har nu styre modell T monterat)
Dakota 3000 lanserades på sen hösten 1975. Modellen var tänkt att ta över efter den klassiska Dakota modellen som hade ca 10år på nacken. Nu blev det inte så som Puch folket tänkt sig. Försäljningen av 3000 modellen blev inte så stor som var tänkt samtidigt som ungdomarna fortsatte att köpa den gamla Dakota modellen.
Dakota 3000 gick därför redan i graven 1978. Den klassiska Dakotan kom att tillverkas fram till 1982. Bra bevarade exemplar har idag ett samlar värde främst hos sextiotals generationen som själv hade en 3000 såsom jag själv .
Dakota 3000 bär den klassiska Dakotans motor vilket också är den ända likheten mellan dessa två modeller. Dakota 3000 skapades med strömlinje formade linjer tillsammans med modellerna Monza M50 och Arizona som alla kom att kallas den nya generationen av Puch.
Några förändringar på årsmodellerna av 3000 modellen känner jag inte till. Det skulle eventuellt vara mjukare stoppning av sadeln på de allra sista årgången, samt kan det vara så att den första årgången ej var utrustad med pinnbultlåset vilket gör att sving gaffeln ej heller har hål för detta.
Det störst problemet idag att återskapa modellen är utan tvekan med färgen.
Kan också vara svårt att hitta drevkåpan som var gjord av plast i bra skick.
Klarlackfärgen (gul guldmetallic) ska ska läggas på en bas av silvergrund metallic.
Då denna har utgått i sortimentet, krävs det därför omfattande tester med färgnyanser för att få fram rätt nyanser.