Avgas böjen är hämtat från 1971 år Florida,då .Puch använde sig av detta uppstående blås med brännskydd på .Just av denna anledning slutade man med det igen. Shorts och uppstående avgasrör är garanterat en svidande upplevelse, men det ger ett häftigare ljud och drag.
Floridan eller som föregångaren kallades Ms 50 kom 1955. Var den första mopeden med helpressad ram.
Fälgarna på Florida modellen har alltid varit av 23 tums typ.
I dag kan det vara lite knepigt när du renoverar fälgar. Ekrarna kan vara av två slag en kortare smalare ca 198mm.Dessa är relativt lätta att finna men nipplarna kan det vara svårare med.
Det knepiga är att vissa fälgar har ekrar som är 208mm . Detta beror på att de längre grövre ekrarna ekras i tre kors och de tunnare kortare i två kors.( Tre kors från 1968 se modell i ramnummer banken)
Värm nipplarna innan du försöker skruva loss den!
Namnet Florida antogs 1962.
Florida modellen utrustades med en bågformad dekal med just texten Florida som satt på bak skärmen original 1971. Denna plockades 1973 bort av Puch . Den ansågs för häftig . Vid den tiden riktade sig Floridan inte direkt till ungdomar längre utan köparna var av äldre årgång där denna dekal ej var så uppskattad. Dekalen fanns dock som tillbehör några år framåt.
1963 Floridan får den nya tvåväxlade crick crack motorn och länksystemens tid är slut som var en påbyggnad från de gamla handväxlade motorerna.Enligt olika ägare utrustas floridan också med den större tanken på 5,5 liter som varit standard på VS modellen.
1964 Lackades Florida modellen för första gången i den klassiska röda färgen tidigare fanns den bara att få i vit eller svart.
1966 kom den treväxlade Vsd motorn och tog över. (Tänk på att axeltappen är längre på vev partiet .Modellen får också nu helcromad tank
1969 Bensin tankens lock övergår från att varit av skruvtyp till bajonett fattning.
1969 utkom motorn med inbyggd 3 växlad låda ,denna kom att gå under namnet V3-motorn och skulle finnas ända till slutet på Florida modellen (1981).
Motorn är en sk pungmotor eller cric -crac låda som den också kom att kallas beroende på de krasande ljuden som kunde uppstå vid växling av lådan. Motorn tillverkades både som 2 respektive 3 växlad.
Bakom den 3 växlade kvadratiska lådan satt en utstånde pinne innehållande en mothållsfjäder, vilken skulle hålla växlarna i rätt läge. Denna saknas helt på den två växlade vs motorn.
Motor modellen kallas Vs respektive Vsd. Den första motorn var Vs motorn . Denna 2växlade pungmotor fanns endast mellan 1963-1965
Alla vs och vsd motorer har också orginal 10 mm kolvbult hål vilket från och med 1971 byttes ut till 12mm.
Namnet pung motor kom av att växellådan var fast skruvad under motorn med utseendet av en kvadratisk låda. I Danmark kallas detta underhäng för "madkasse". Omvänt för i Sverige ersatte denna motor den nyare i Sverige genom en reform 1977 i Danmark.
Motorn utvecklades ur en äldre modell som kallades ms motorn och var försedd med trampstart.
Enligt svensk lag var en moped ett fordon som fram till och med 1960 som måste startas med trampor
1 juli 1961 gavs tillåtelse till fot pinnar ,kick och höjning av motor effekten till 1 hk från dåvarande 0,8 hk, samt blev det krav på bromsljus.
1961 kom en uppluckring av lagen som sa att mopeden inte behövde startas med trampor.
Kick starten slog då snabbt igenom och mopederna fick fotbrygga . Och som i puchs fall ,kunde man köpa till en ganska enkel sats som byggde om handväxlingen till fotväxel genom länksystem. Tramporna ersattes med kick och på fotbryggan sattes en bromspedal, vilken funktion tramporna tidigare haft.
Försäljningen av mopeden hade rusat i höjden som ingen kunde tänka sig när mopeden som fordon blev godkänd 1952. Då lanserade myndigheter och handlare fordonet med de fyra friheterna som sa att man inte behövde körkort, registrering ,skatt eller försäkring för att äga och köra en moped.
Ordet moped blev antaget och kommer av mo(tor) (med) ped(aler).