Puch
Doktorn
Jag får ofta in mail ,där besökaren har problem med att få
igång sin älskade Puch. Därav har jag förstått att ett ganska stort behov
finns av en sida där besökaren kan gå in och titta på troliga orsaker och
vilken ordning felsökningen ska gå till för att få rätsida på de retsamma
felen.
Jag hoppas denna sida kan hjälpa dig till att komma till
felets kärna.
Moppen startar men oftast bara om du
springer igång den !
- Dåligt tändstift - byt och prova
- Igensatt luftfilter (motor får felaktik blandning av
bensin och luft) -Blås rent eller byt
- Felaktigt avstånd mellan brytare -kontrollera
avståndet 0,35vid fullt gnistgap
- Utslitna brytare - byt ut dessa
- Gammal hård tändkabel som ej leder stömmen -Byt
- Slitna kolvringar (vassa ) ,kompressionen går ut orkar ej
tända på kick - byt ringar
- Otät toppackning, cylinderfot packning ,
kompressionen går ut - byt packningar
- Dåliga packboxar i motorn (olja går in i vevhus och
tändsystem -byt packboxar
- Utslitna ramlager på vevaxeln (grip om svänghjulmagneten
se om du kan rucka hjulet. Spelet ska var obetydligt.
-Dela motorn och byt lager.
Moppen startar inte alls !Absolut ingen
tändning!
- Kolla tändstift (se om det kommer gnista när du håller
stiftet mot cylindern, gnistgap 0,5).Om ej kolla brytar avstånd , kolla
kondensator som ska ge rätt spänning till stiftet .Testa
tändspolen.(Även om det gnistrar på stiftet kan tändspolen vara oduglig)
-Byt och prova om du inte har instrument att mäta spänning.
- Avlagringar i förgasaren. (Dålig eller ingen
bensintillförsel alls) -Rensa och blås munstycken rena.
- Kolla svänghjulet och att krysskilen ej är
nedsliten.(brytarna öppnar då ej riktigt) -byt kil, svänghjul om spåret
är utslitet.
- Kolla att vevet snurrar centriskt (tag av svänghjul och
kicka sakta) ocentriskt vev kan aldrig ge jämn tändning. - Kris vevbyte
- Ramlager på vevparti utslitna (känn om det finns glapp
när du drar i vevet)
- Dela motorn och byt lager
Motorn varvar
dåligt
-
Luftfiltret igensatt - Rengör filtret.
-
Förgasaren fel inställd - Justera förgasaren.
-
Avgaskanal och avgassystem igensatta av sot -Sota cylinder och
avgassystem.
-
För låg förtändning - Kontrollera och justera brytaravstånd.
-
Brytararmen kärvar på sin axeltap - Putsa axeltappen med
smärjelduk.
Motorn 4-taktar
-
Luftfiltret igensatt -Rengör eller byt
-
Felaktigt tändstift - Rengör eller byt
-
Avgasport, ljuddämpare igensotade - sota cylinder och avgascystem
-
Förgasare inställning felaktig - Justera förgasaren på varm motor.
-
För stort huvudmunstycke (moppen för för mycket bränsle) - byt till
mindre munstycke.
-
Felaktig tändinställning -Justerabrytaravstånd och kontrollera ca
0,35+-0,05.
-
Flottörnålen skadad - Byt flottörnål
-
Hål på flottören (flottören fylls med bensin) -byt flottör
Ram
nummer Florida
Puch-hobby.se
Dakota
kontakter färgnummer