Dakota renobjekt htm.jpg (29339 byte)  objektet              Objektet

 

DAKOTA

                              

           DAKOTA modellen i de färger den lackerades !              

(Störtbågen och , kullerstenskydd för lampan är extra tillbehör)

                                  

  ( Dakotan-67 är original.  Lägg märke till de delade stagen på framskärmen.  Jag har gått ifrån original med att lägga på ett högre styre med handtag  .                                                                                        

1966 kom den första Dakotan. Det var Puchs största satsning sedan Floridans föregångare (Ms50) introducerades 1955.

Dakotan var så gott som fulländad redan från början. Den första modellen var British racing grön. Styret var lågt. Den saknade paket hållare, samt var bak skärmen ner byggd (fenders) och täckte en del  av bak hjulet.  Fendersen  var kvar på Dakotan  1967-1970 på den röda modellen, Dessa  var utrustade  med den sk  3 växlade pungmotorn. 

1969 tillverkades Dakotan fortfarande i rött. Motorn var av den nya 3 växlade V3 motorn  . Den odödliga blåa Dakotan  föddes året därpå.. 

Tanken hade redan 1968 försetts med ett  Puch emblemet  av plast.  De tidigare modellerna hade  en klister dekal.

Från början var Dakotan ej utrustad med tankmatta. Den kom först med 72 årsmodell då också  hela tank halvan kromades. De tidigare modellerna hade istället för tank matta haft en lika tjock linje över tanken i mopedens färg.

Lamp huset är också en detalj som förendrats under åren .Det har funnits två modeller. Det första var av en typ med nedbyggd hastighetsmätare i huset (fram till1972).Det senare var då utan hastighetsmätare vilken var monterad på styr överfallet . Hastighetsmätaren kunde kombineras med en varvräknare sidan om som tillbehör..

1976 förendrades motorns utseende då det kantigare blocket ersatte det rundare.Tankdekalen blev också ny detta år då Dakota texten skrevs med stor vit text på tankens nederdel i mångas smak den finaste. Den var dock kortvarig och redan 1978 ersattes de åter av ny text som sedan fanns till slutet 1982.

 Dakotan kom som sagt att göras i Grönt, rött, guld samt den populäraste blåa Dakotan.

Dakotan levde med smärre förändringar fram till sista årsmodellen 1982. När Dakota epoken gick i graven upphörde också Puch med sin tidskrift Puch Journalen. 

Tilläggas bör att sista  växlade Puch mopeden lämnade fabriken 1987. Modellen hette Monza 4 speed, och var allt

                         

 Mer om första  Dakota 66       www.puch-hobby.se